“Mak! zetty tak nak kawin sampai bila-bila pun mak. zetty  rela jadi andartu kalau tak jumpa lelaki yang sesuai!”



pernah dengar ayat diatas tak???ataupun korang 
pernah mengucapnya.....(zetty pun selalu cakap mcm tue juga....)
hakikatnya zaman sekarang memang susah nak cari lelaki yang betul2 lelaki
yang banyak sekarang nie,lelaki yang boleh digelar buaya darat....
depan cakap lain,belakang cakap lain.....



sebab tue lah kebanyakan perempuan lebih rela tak berkawin 
atau lebih rela menjadi ANDARTU daripada menjadi mangsa suami 
yang boleh dianggap bukan suami,atau lebih tepat lagi,digelar 
BUAYA DARAT ,KASANOVA,PLAYBOY,LELAKI HIDUNG BELANG
dan macam-macam istilah lagi....daripada hari-hari makan hati baik hidup solo...
hati tak sakit,jiwa pun tenang....betul tak......




cari lelaki yang betul2 boleh dibuat calon suami bukan keje main-main...
bukan macam nak pilih ikan kembung  or sayur di pasar,
nie soal hidup dan mati,,,,tersalah pilih merana seumur hidup.....



bukan nak kata perempuan memilih,tapi benda penting,
takkan nak tangkap muat je,nampak je lelaki terus nak ajak kawin..
ini tak boleh jadi.....



sebab tue la zetty nak senaraikan beberapa senarai sifat lelaki 
yang boleh dibuat calon suami....




1. Pilih yang baik dan beragama  agama nie penting kerana ia mendidik kita untuk menjadi insan yang lebih baik. Kalau takde agama, takdelah pegangan dalam hidup, kan? Nak didik anak bini pun susah. Lelaki yang beragama nie bukan sajer boleh memimpin dirinya sendiri, bahkan dia juga boleh jadi pemimpin yang baik kepada isteri dan anak-anaknya.  So, sebelum melihat kriteria2 lain, lihatlah dulu pegangan agamanya, okey dan boleh tak si dia membimbing kita ke jalan yang betul kelak…
2. Cari yang sabar dan penyayang – semasa tengah berdating, mungkin you all dah dapat detectperangai boyfriend korang kan? Penyabar ke atau pemarah? Cuba uji… misalnya berpura-pura buat bende yang dia tak suka ke, time tu la nak tengok dia melenting ke tak. Kalau dia marah tahap cipan, sah2 dia panas baran. Jangan pilih lelaki camni cik adik oii, kalau tidak, seksa hidup ko nanti.
3. Jangan nilai pada rupa –don’t judge a book by it’s cover’..ataupun jangan nilai buku melalui kulitnya sajer! Sebab kecantikan luaran nie sementara ajer. Mungkin rupa si dia nie macam rupa orang pecah rumah, tapi mungkin hatinya baik. Kalau muka tu sehensem Tom Cruise, tapi perangai tak senonoh, nak buat aper, kan? Ingatlah nanti kalau kita tua, tua samer2. Kedut pun, kedut sama2 (melainkan ada salah sorang yang pakai botox…huhu :-) )
4. Hormat orang tua – sememangnya kite nak calon suami yang bukan saje taat pada mak bapak dia, tapi juga hormat pada orang tua kita, kan? So, kalau si dia datang ke rumah, perhatikanlah tingkah laku dia pada mak bapak kite pulak.  Dia hormat ke atau kurang ajar?
5. Cari yang boleh mendengar dan mendidik – penting nie sebab kalau kita ada problem, ada jugak insan yang sudi mendengar luahan hati kite, betul tak? Bukan tu jer, kalau ada bende yang kite tak tau, si dia juga boleh mendidik kita khususnya dalam bab2 agama. Jangan 2×5 sudahler…:-)
6. Lihat pada family dia  nie biasanya dipraktikkan masa zaman mak bapak kita dulu. Masa nak cari jodoh untuk anak-anak diorang, mereka akan ‘melihat’ pada keluarga si lelaki dulu. Kalau semernya baik2 ajer, dapatlah ‘green light’…sebab ‘ke mana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi’nya, kan? Mak bapak kitalah juga yang membentuk kita untuk jadi insan yang berguna atau tak satu hari nanti. Tapi ada jugak yang mak bapak kurang baik tapi dapat anak yang baik…:-).  So, nilailah betul-betul yer.
7. Pilih yang (ikhlas) sayang kat kite – maksudnya pilih jejaka yang betul-betul sayang kat kite. Jangan pulak pilih lelaki yang kita sayang tapi si dia plak buat endah tak endah je kat kita. Ada jugak kes di mana si lelaki nie berpura-pura sayang kat si gadis kerana hanya nak main-mainkan dia. So, kalau anda di dalam situasi di mana anda kena pilih di antara lelaki yang anda sayang dan lelaki yang sayang pada anda… sebaik2nya pilihlah option yang kedua tuh…:-)



susahkan nak cari lelaki yang baik sekarang,apa-apa pun
zetty percaya seseorang perempuan yang baik hanya untuk lelaki yang baik juga....
lelaki kena faham-faham kenapa ada wanita yang kawin lewat atau tak kawin langsung.
bukan kata memilih ,tapi soal jodoh dan masa depan ditangan tuhan.....



AWAS !!!! ZETTY ANTI LELAKI CURANG!!!!!!!!!!!!!!!!!




zetty nie cakap je pandai kan.....padahal zetty pun tak tahu jodoh zetty bila
tapi mintak-mintak la zetty dapat  jodoh dengan seorang lelaki yang baik dan beriman..amin......

www.tips-fb.com

13 comments

  1. Ikmal // March 21, 2010 at 12:26 AM  

    syabas...
    menarik..

  2. Dr Nick Sina // March 21, 2010 at 1:04 AM  

    nick suka post zety yg nie...vote diz entry gak...

  3. zetty edryana // March 21, 2010 at 11:38 AM  

    mal~tema kasih....
    nick~tq....nick jgn lupa update blog nick k.......

  4. Dr Nick Sina // March 21, 2010 at 12:31 PM  

    hik3..baik zety..nick updade...

  5. kersani // March 21, 2010 at 3:58 PM  

    lelaki buaya darat?

    hmm, ini macam sudah bagi hint untuk sesuatu.

    hehehe.

    :D

  6. hani raihan // March 21, 2010 at 4:33 PM  

    hehehe,, hani pun cari laki mcm tuelaa kak.. hehe mirul ade ciri2 kat ctue tak? hehe

  7. bLueSpeCky // March 21, 2010 at 7:07 PM  

    nice post :)

  8. zetty edryana // March 21, 2010 at 10:46 PM  

    kersani~huhuhu itu xde kena mgena yang hidup atau yang sudah tiada,hehehe,,,,

  9. zetty edryana // March 21, 2010 at 10:46 PM  

    hani~heheh ade kot......yela adik sape kan.....huhuhu

  10. zetty edryana // March 21, 2010 at 10:47 PM  

    bluespecky~tema kasih.........

  11. bLueSpeCky // March 22, 2010 at 7:21 PM  

    tumpang tanyer sket..signature tu camne nk paste code dier ek..byk kalo try xleh lak..huhu

  12. b.E.L.L.e // May 8, 2010 at 9:17 AM  

    i setuju ngan u cik zetty. vote jugak for diz.eheee~~

  13. cik kumbang // December 16, 2010 at 8:45 AM  

    sy pena ucap kata2 tu...